مکانیسم عملکرد هورمون لپتین در کاهش وزن کشف شد

31مارس 2020 - تحقیقات اخیر نشان داده است که چربی قهوه ای که برخی آن را "چربی کودک" می نامند، در بزرگسالان نیز وجود دارد. چربی قهوه ای یا چربی خوب می تواند در برابر چاقی و خطرات سلامتی مرتبط با آن مانند بیماری قلبی عروقی و دیابت از فرد محافظت کند، این چربی در پاکتهای کوچکی در بدن قرار دارد. بیشتر پستانداران از چربی قهوه ای (و چربی بژ نوعی چربی نزدیک به آن) استفاده می کنند تا بدن خود را گرم نگاه دارند.

دکتر Liangyou Rui، استاد فیزیولوژی در دانشکده ی پزشکی U-M ، گفت: در موش ها و انسان ها، داشتن مقادیر بیشتری از چربی قهوه ای یا بژ، به معنای محافظت بیشتر در برابر بیماریهای متابولیکی مانند دیابت و بیماری کبد چرب است.

در این مطالعه ی جدید که درNature Communications ، منتشر شده است، دکترRui  و نویسنده اول این مقاله پرفسور لین جیانگ و همکارانشان مسیری را توضیح داده اند که توسط آن هورمون لپتین تاثیر خود را در کاهش وزن ایفا می کند.

لپتین با کنترل اشتها و مصرف انرژی، وزن بدن را تنظیم می کند، اما این که دقیقاً چگونه این کار را انجام می دهد یک رمز و راز بود. به گفته ی دکتر Rui، تاکنون فقط می دانستیم که لپتین چربی قهوه ای و بژ را فعال می کند. در این مطالعه ی جدید، یک شتاب دهنده مولکولی عملکرد لپتین در مغز به نامSh2b1 ، را کشف کردیم.

محققان دریافتند که Sh2b1 در هیپوتالاموس( یک منطقه مهم مغز که دمای بدن و گرسنگی و سایر عملکردها را کنترل می کند)، باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می شود. سیستم عصبی سمپاتیک سیگنال هایی را برای فعال شدن چربی قهوه ای و بژ به این دو بافت ارسال می کند و بدین ترتیب وزن بدن را با افزایش متابولیسم حفظ می کند.

این تیم با ایجاد دو مدل موش این مفهوم را اثبات کردند. در موشهایی که فاقد ژن Sh2b1 در سلولهای عصبی گیرنده ی لپتین خود بودند، سیگنال سمپاتیک برای فعالسازی چربی های قهوه ای و بژ فوق العاده کاهش یافته بود در نتیجه توانایی ارتقاء مصرف انرژی را از دست داده بودند.

این امر باعث می شود که توانایی متابولیزه شدن چربی قهوه ای و در نتیجه تولید حرارت کاهش یافته و به تبع آن دمای عمقی بدن[1] موش ها کاهش یابد. علاوه بر این، موش های فاقد ژن Sh2b1، همچنین دچار چاقی، مقاومت به انسولین و کبد چرب شدند. در مقابل، موشهایی که با مهندسی ژنتیک، بیان Sh2b1 در مغز آنها افزایش یافته بود، از چاق شدن محافظت شدند.

هیچ کس پیش از این نمی دانست که Sh2b1 در مغز، سیستم عصبی سمپاتیک را کنترل می کند و یا برای فعال کردن چربی قهوه ای توسط لپتین برای افزایش مصرف انرژی، لازم است.

دکتر Rui در مورد چگونگی استفاده از این یافته برای انسان، اظهار داشت: ما امیدواریم که در نهایت راهی برای افزایش بیان Sh2b1 یا توانایی آن در تقویت سیگنالینگ لپتین و افزایش چربی سوزی پیدا کنیم.

منبع:

Nature Communications. doi.org/10.1038/s41467-020-15328-3.

https://www.news-medical.net/news/20200331/Study-reveals-how-hormone-leptin-contributes-to-weight-loss.aspx

 



[1]core body temperature